Frityroljeprojektet 2007

 

Några bilder och kort beskrivning av konceptet.

Tillbaka



Hämtning vid restaurang

Hämtning av olja sker med bil och en speciellt för endamålet utvecklad
kranarm som sitter låst på bakluckan eller bakläm på en pickup.
Fem stycken tunnor, á 60 liter, lastas på 2 minuter.

 

Filteranläggning

Filterprocessen består av 4 steg.
-Förvärmning
-Förfiltrering
-Varmhållning för sedimentering
-Huvudfiltrering

1. Förvärmning med vattenburen värme via värmerör som sänks ner i
för denna anläggning 10st tunnor. Sammanbyggt med värmeslingorna
sitter även sugrör med avstängningskran till respektive tunna.
Uppvärmningen sker just nu med en Kroll-brännare i en gammal oljepanna.

2. Förfiltrering i ett specialanpassat roterande filter som avskiljer grovpartiklar.
Se film på parabolfiltret.

3. Efter detta varmhållning för sedimentering. Detta sänker efterföljande
filterkostnader men måste optimeras för respektive olja som skall filtreras.
Varmhållning kostar som sagt också pengar.

4. Huvudfiltrering ner till 1 my nomiellt.

Produkten ser efter filtrering ut enligt nedan:

Samma olja fast i förestrad form, BioDiesel, RME m.fl. ser ut
enligt nedan:

Alternativ uppvärmning av oljan kan vara med en vattenkyld dieselmotor
som drivs av oljan. Till exempel en 1 cyl Lister-diesel 8hk från 1934 som
får jobba mot en generator :)
Se film:

Mörk och torr lagring av den färdiga oljan krävs för hållbarhet.
Pumpstation, byttor, skrapor och torkdukar är annat som också behövs
för att hålla igång verksamheten. Tidstudier visar på lönsamhet även
vid små volymer, 10'000 liter/år med detta koncept.

 

Som sagt, diverse egenutvecklade redskap trimmar verksamheten ytterligare.

-Ombyggda kärror för restaurangerna. 5st blev det.
-Lyftkran till rangen med 12V vinch.
-Skrapa på öppet kärl för snabb rengöring av tunnorna i botten. Upp med tunnan
och snurra ett halvt varv så blev den helt ren i botten. Inget grävande här inte.
-Ställ för klammer och lock gör det hela enkelt och fräscht. Det bidrar dessutom
att ha gårdsgrus på golvet till enkel städning. En spade ut och lite nytt grus på.

 

Ombyggnad av bil

Två-tanks-system är ganska vanligt i ombyggnader av bilar i USA,
England och södra europa. Kortfattat beskrivet startas bilen på diesel
från ena tanken och körs tills den blir varm. Då växlas några
bränsleventiler så att den andra tanken med vegetabilisk olja kopplas in
istället. En värmeväxlare värmer oljan med motorns kylvatten så att
oljans viskositet sjunker och spridarna kan ge en spridningsbild som
kompressionen kan antända. Den ombyggda bilen har kört upp 2000 liter
olja fram till Januari 2008. Så som systemet ser ut nu fungerar det klockrent
även vid utetemperaturer under -15 grader. 3dje versionen utgår till stor
del från Frybrid's system. Se funktionsschema nedan. Mitt system till vänster.

 

Nedan är bränsletanken med fritösolja. Eftersom de oljorna jag började med inte
var pumpbara under plus 5 grader så var min tanke att man tankar genom att
byta tank. Därav att locket innehåller alla nödvändiga anslutningar.
Varmvatten in och ut och bränsle sug och retur.

 

Nedan är strax efter fritösoljetanken. Nyckeln till framgång och kort uppstartstid
visade sig vara att ventilen för val av bränsle satt så nära tankarna som möjligt.
Ventil C och D enligt schemat syns mitt i bild. Pierburg bränsleventil 3/2 ventil 12V.

 

I motorrummet Sitter värmeväxlaren med ytterligare en ventil och tempgivare
för vatten och bränsle. Ventil P enligt schemat liksom tempgivarna Q och R.
Originalfilter används. Under uppstartsfasen är ingen ventil aktiverad. Dock
kommer bränsletempen följa motortempen med kanske 20-grader under
motortemp. Detta tack vare den vattenmantlade sug och returledning bak till
tankarna. När fristösoljan släpps på bakifrån kommer oljan inte stelna varken
i ledning, filter eller insprutningspump utan tempen kommer bara bli högre tack
vare vattenmantlat sugrör i fritöstunnan och förstås plattvärmeväxlaren
som sista uppvärmning. Hydac HEX 410-20 använde jag vilket gav samma
bränsletemp som motortemp.